Blog

Zwanger: eten voor twee? Welnee!

zwanger Al tijdens je zwangerschap wordt de basis gelegd voor de gezondheid van je kind. Logisch ook, want alle cellen en organen worden nu gemaakt, en in dit stadium is het volledig afhankelijk van wat jij als aanstaande moeder binnenkrijgt. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen die tijdens de zwangerschap ondervoed zijn, kinderen krijgen die later meer kans hebben op overgewicht.

Vanuit evolutionair oogpunt ook wel logisch, want het kind probeert het tekort aan voeding te compenseren door meer vet vast te houden. Van nature is de mens erop gemaakt om zo spaarzaam om te gaan met zijn energie, want het zou zomaar eens een poosje zonder eten kunnen zitten. In onze westerse wereld is er echter altijd eten in overvloed, dus ligt overgewicht altijd op de loer, als we daar zelf niet op letten.

Gelukkig kun je daar dus al in een vroeg stadium rekening mee houden. Als je tijdens je zwangerschap gezond eet, heeft je kind daar zijn of haar hele leven profijt van. En dat betekent gewoon volgens de Schijf van Vijf (of als je deze gedateerd vindt, de Voedselzandloper), maar pas wel op rauwmelkse kaas. Hoewel ik persoonlijk twijfel aan al die nieuwe ‘regels’, zoals sushi en tartaar, want in dat geval zouden er in Frankrijk en Japan veel meer geboorteafwijkingen voor moeten komen, en dat is niet het geval.

Niet voor twee
Het idee dat je meer zou moeten eten dan normaal omdat je ‘voor twee’ eet, is echt achterhaald en zorgt alleen maar voor extra kilo’s die je er na je zwangerschap weer af moet zien te krijgen. En extra veel suiker zorgt er dus voor dat je kind al in de baarmoeder te veel slechte dingen binnen krijgt.

Natuurlijk mag je best af en toe toegeven aan hongeraanval, maar zorg dan dat je het ook weer verbrandt door te gaan bewegen. Zo lang het goed voelt, kun je rustig alles blijven doen, het is juist heel fijn als je fit blijft!

Wat als je misselijk bent en echt niks naar binnen kunt krijgen? Eet dan wat lichts als ontbijt, bijvoorbeeld fruit en een beschuitje. Een klein beetje eten helpt vaak beter tegen misselijkheid dan wanneer je helemaal niets eet. Verse gember schijnt trouwens erg goed te te zijn tegen misselijkheid. Daar kun je ook thee van maken.

 

Posted in: Bewegen, Gezond leven, Overgewicht

Leave a Comment (0) ↓