Blog

Zo word je snack-trek de baas!

lekkere trekHet kan je zomaar overvallen: een ongelofelijke trek in iets lekkers. En dat terwijl je zulke goede voornemens had om deze dag écht alleen maar gezond te eten.

Je bent voor jezelf natuurlijk al allerlei smoesjes aan het verzinnen: ‘Ach, één koekje kan geen kwaad’, of ‘morgen begin ik echt’, of ‘dan eet ik vanavond wel wat minder’… etc. Heel herkenbaar en begrijpelijk, maar zou het niet heerlijk zijn als je juist deze aanvallen van lekkere trek (of cravings in het Engels) kunt weerstaan? Want dat is in de praktijk het allermoeilijkste van een gezond leefpatroon. Af en toe snoepen mag best, maar jij wilt de controle houden.

Eigenlijk is het met snoepen – of dat nu zoetigheid of chips is – net als met roken of andere verslavingen: als het elke dag een strijd is om ervan af te blijven, dan is het eigenlijk het beste om ervoor te zorgen dat je er voorgoed vanaf komt. Het kost je een paar dagen van afzien, maar daarna ben je er ook doorheen: je zult niet meer snakken naar die rol met koekjes, zak chips of doos met bonbons!

Lijstje
Nou ja, dat is misschien wat erg optimistisch, maar geloof me: snacken is voor een groot deel een gewoonte, en gewoontes kun je afleren. En daarvoor zijn er een aantal trucjes. Allereerst zijn er dingen die je tegen jezelf kunt zeggen. Misschien is het handig om dit lijstje uit te printen en in de keuken op te hangen of in je tas te stoppen voor moeilijke momenten. Hier schreef ik daar al eerder over.

Maar er zijn meer manieren die helpen omgaan met lekkere trek, namelijk om iets anders te eten, dat wél gezond is. Ja, ook daar zitten calorieën in, maar in elk geval ook gezonde voedingswaarden en je zult niet geneigd zijn om ervan dóór te eten, zoals juist bij die ongezonde (niet vullende) snacks.

Hier is een handig overzichtje:

  • Trek in chocola? Eet dan noten, zaden, groenten of fruit
  • Trek in snoep? Eet dan druiven, kaas, kip, zoete aardappelen, rozijnen, ei, of noten.
  • Trek in pasta, koek of cake? Eet dan iets eiwitrijks zoals vlees, vis, noten of bonen
  • Trek in vet? Eet dan kwark, kaas of groene bladgroenten
  • Trek in iets zouts? Eet dan vis, geitenkaas, noten en zaden

Het heeft allemaal te maken met bepaalde voedingsstoffen waar je lichaam op dat moment blijkbaar behoefte aan heeft, zoals je ziet op onderstaand plaatje (Engels).

Geur
Daarnaast weten we allemaal hoe groot de invloed van geur is. De een kan niet langs een snackbar lopen zonder een frietje te halen, de ander kan zich niet inhouden bij de geur van chocola. Maar gelukkig werkt het ook andersom! Zoete geuren remmen de trek in hartige snacks en hartige geuren die van zoete snacks. Test het maar eens uit!

Springen
Tot slot is er nog een andere manier die erg effectief blijkt te zijn tegen honger of trek: touwtje springen! Elke vorm van bewegen remt het hongergevoel, maar op en neer springen is het meest effectief, zo blijkt uit onderzoek. Een minuut of 5 is al genoeg. Nee, natuurlijk heb je daar geen zin in… Maar ja, misschien toch de moeite waard om eens te proberen…?

lekkere trek

Posted in: Gezond leven, Overgewicht

Leave a Comment (0) ↓