Blog

Zo maak je gezond eten leuk voor je kind

groenten achtergrondAlgemeen:
Ook kinderen eten met hun ogen. Net als wij willen ze graag dat hun eten er aantrekkelijk uitziet. Een groot bord met bruine bonen zal bij weinig mensen een enorme eetlust opwekken.
Maar kijk eens hoeveel vrolijke frisse kleuren en vormen je vindt bij groenten en fruit!

Vooraf:
Een satéprikkertje met een rood en geel cherrytomaatje, een paar plakjes komkommer met een toefje kwark (met daarin wat bieslook voor de smaak).

Gezonde dipsausjes doen soms wonderen. Yoghurt, kwark, ketchup, chutney of humus kunnen groenten net een beetje aankleden en zijn niet ongezond.

bakjes slaHoofdmaaltijd
Probeer in plaats van één soort groenten, wat meer door elkaar te doen. Verschillende kleuren paprika zien er gezellig uit en veel kinderen houden ervan vanwege de zoete smaak.

Ook doperwtjes vallen vaak wel in de smaak. Eventueel met wat mais erdoor, hoewel mais weinig voedingswaarde bevat.
Vermijd zoveel mogelijk om appelmoes bij het eten te geven. Het verpest de smaak en zorgt voor slechte eters. Het bevat behalve veel suiker nauwelijks voedingswaarden. Het kan eventueel als toetje worden gegeven met wat yoghurt erdoor.

Kook alle groenten kort (maximaal tien minuten). Dan behouden ze hun frisse kleur en smaken ze ook lekkerder. Veel groenten worden bitter (en papperig) als je ze te lang kookt. Gebruik een klein laagje water met weinig zout (is eigenlijk niet eens nodig). Dan stoom je de groenten en blijft alle smaak en vitamines behouden. Kooktijd kan dan wel iets langer zijn. Groenten moeten een beetje zacht worden.

Mix diverse verse groenten (paprika, ui, courgette, wortel, champignons) door de tomatensaus voor een gezonde maaltijd. Eerst fijn mixen met de staafmixer, en langzaam steeds grover. Zo wennen kinderen aan de smaak en structuur van groenten.

Presentatie
Ook de presentatie van het eten kan wonderen doen. In restaurants is het vaak de helft van het plezier. Ook thuis kun je met wat eenvoudige middelen de maaltijd net even wat aantrekkelijker maken.
Kook wat meer soorten groenten en zet ze in gezellige bakjes op tafel. Laat je kind er minimaal een soort van eten.
Schep niet te veel op en neem een vrij groot bord: op die manier lijkt de portie kleiner.
(Bij volwassenen die moeten afvallen werkt het juist andersom: door een kleiner bord lijkt de portie die je eet groter.)

yoghurt fruitToetje
Wat ziet er leuker uit dan een bakje met wat blauwe bessen, aardbeien en frambozen? Eventueel met wat yoghurt.
Of maak een vlaflip: een bodempje diksap, een laagje (magere) vanillevla en de rest yoghurt ziet er leuk uit en smaakt heerlijk.

Overige tips:
Laat je kind mee boodschappen doen en de groenten uitkiezen. Thuis kan het dan meekijken of helpen in de keuken. Als het actief wordt betrokken bij de maaltijd zal het eerder geneigd zijn goed te eten.

 

Posted in: Gezond leven, Recepten

Leave a Comment (0) ↓