Woordenlijst

BMI
Je BMI staat voor Body Mass Index. Dat betekent eigenlijk hoe zwaar je bent. Je kunt het hier berekenen, voor jezelf en voor je kind.

Calorieën
Een calorie is de hoeveelheid energie die een bepaald voedingsmiddel levert. Je lichaam heeft ongeveer 2000 calorieën per dag nodig, maar dat hangt natuurlijk af van je leeftijd, je gewicht, hoeveel je beweegt en nog een aantal dingen. Je moet ervoor zorgen dat je niet meer calorieën (of energie) binnen krijgt dan dat je verbrandt. Maar sommige calorieën zijn veel gezonder dan andere…

Diabetes
Diabetes wordt ook wel suikerziekte genoemd. Het betekent dat je lichaam je bloedsuikerspiegel niet meer goed kan regelen omdat het geen (of niet voldoende) insuline afgeeft. Je hebt twee soorten: type I en type II. Type I is aangeboren, daar kun je niets aan doen. Type II komt vaak door ongezond eten en te weinig bewegen.

Dieet
Een dieet is eigenlijk bedoeld voor mensen met een bepaalde ziekte of allergie. Tegenwoordig staat het ook voor een eetpatroon met een lage energie-inname. Eigenlijk hoeft een kind nooit op dieet, omdat het nog in de groei is. Als een kind gezond gaat eten en bewegen, komt het als het goed is vanzelf op een gezond gewicht.

Eiwitten
Eiwitten vormen een belangrijke bouwstof. Je hebt eiwitten nodig voor de groei van je spieren, haar en nagels. Maar bijvoorbeeld ook om wonden te genezen. Ongeveer een kwart van van je eet, moeten eiwitten zijn. Eiwitten zitten vooral in dierlijke producten, zoals vlees, vis, eieren en melkproducten. Maar ook in soja en peulvruchten.

Energie
Energie is de hoeveelheid calorieën die een voedingsmiddel levert. Je lichaam verbrandt altijd energie, ook als je stil zit of slaapt. Maar je verbrandt meer energie wanneer je beweegt.

Koolhydraten
Koolhydraten zijn een van de andere drie voedingsgroepen. Ongeveer de helft van wat je eet moet koolhydraten zijn. Ze worden ook wel suikers genoemd. Maar dat betekent niet dat suiker gezond is. Geraffineerde suiker (dus die bijvoorbeeld in koekjes en snoepjes zit), is niet goed voor je. Je kunt beter ‘trage’ koolhydraten eten, die langzamer in je lichaam worden opgenomen, zoals fruit, groenten en volkoren producten. Daar zitten bovendien veel meer vitamines en mineralen in. Koolhydraten zijn vooral belangrijk als brandstof: ze geven je snel energie.

Obesitas
Obesitas betekent ernstig overgewicht. Je hebt obesitas als je een BMI hebt van boven de 30.

Overgewicht
Je hebt twee soorten overgewicht. Matig (BMI tussen de 20 en 30) en ernstig overgewicht (BMI boven de 30), dat heet ook wel obesitas.

Stofwisseling
Stofwisseling betekent eigenlijk het afbreken van voedingsmiddelen door je lichaam. Je eten komt via je mond en je slokdarm in je maag, en via je maag in je dunne darm. Daar worden alle stoffen in het eten verwerkt en via je bloed in je lichaam opgenomen.

Suiker
Suiker heb je in veel soorten. Het is een ander woord voor koolhydraten. Je hebt ze nodig om energie te krijgen. Suiker in volkoren producten, aardappelen, fruit en groenten zijn gezond. Witte, geraffineerde suiker is ongezond. Hier zijn namelijk alle gezonde voedingsstoffen uitgehaald en ze geven alleen maar een piek in je bloedsuikerspiegel. Als dat vaak gebeurt, kun je diabetes krijgen.

Vet
Net als suiker, heb je vet in vele soorten. Vet heb je nodig omdat het je een beschermlaagje geeft, je lichaam warm houdt en het is belangrijk voor je hart en je hersenen. Vet is v=bovendien nodig om de vitamines A, D, E en K op te kunnen nemen in je lichaam. De meeste plantaardige vetten (onverzadigd vet) zijn gezond, zoals rijstolie, olijfolie, kokosolie etc. Van dierlijke vetten (verzadigd vet) moet je niet te veel eten. Echt ongezond zijn transvetten. Die zitten vooral in snacks zoals chips, koek en gefrituurde dingen.

Vezels
Vezels zijn de onverteerbare delen van etenswaren als groenten, fruit en volkorenproducten. Ze zijn heel erg belangrijk en het is goed als je er dagelijks veel van eet. Ze geven namelijk een vol gevoel (waardoor je minder snel weer trek hebt), verbeteren de spijsvertering, zorgen voor een goede ontlasting en vertragen de opname van koolhydraten in je bloed.

superfood