Blog

Waarom eten met aandacht zo belangrijk is

aan tafelGelukkig zijn wij Nederlanders nog niet zo erg als de Amerikanen, die massaal met hun bord op schoot voor de tv eten. Natuurlijk doen wij het ook wel eens. Soms is het gewoon lekker makkelijk, zeker met kleine kinderen. Je zet ze met hun bordje voor een leuk kinderprogramma, en jij kunt intussen mooi klusjes wat doen. Ideaal.

Toch is het om allerlei redenen beter om kinderen aan te leren dat je niet voor de tv eet, maar aan de eettafel. Het grootste voordeel daarvan is dat je kind eten – of het nu ontbijt, lunch of avondeten is – associeert met een vaste plek: namelijk de eettafel. Op die manier zal het minder behoefte hebben om door de dag heen te snoepen, want het zal andere plekken niet direct in verband brengen met eten. Als je je kind went aan eten voor de tv, zal het die plek steeds blijven associëren met eten. En dus zal hij of zij trek krijgen tijdens het tv kijken. En dat is niet echt handig als je wilt voorkomen dat je kind te veel snoept. In veel onderzoeken is ook aangetoond dat er een verband  is tussen eten voor de tv en overgewicht.

Gedachteloos
Verder is het goed als je kind leert eten met aandacht voor wat hij eet. Eten is eigenlijk niet iets wat we gedachteloos en automatisch zouden moeten doen. Dan is de kans namelijk groot dat we ‘zomaar ineens’ een hele zak drop of chips leegeten. Als je je kind aanleert dat wat je in je mond stopt niet zomaar ‘vulling’ is, maar belangrijk voor zijn lijf en zijn hersens, dan ga je vanzelf al anders naar eten kijken. Als je weet dat bijvoorbeeld een frisse salade allemaal supergezonde stoffen in je lichaam verspreidt en je sterk en fit maakt, heeft dat een ander effect dan wanneer je bedenkt wat voor schadelijke effecten snoep heeft op je lichaam.

Het is ook leuk om je kind te vertellen waar eten vandaan komt. Hoe groenten en fruit worden gekweekt, uit welk land ze komen, hoe je ze klaarmaakt. Kleine kinderen kunnen er nog wel eens van schrikken als blijkt dat hun kipfiletje van een echte levende kip komt, dus daar kun je misschien beter mee wachten tot het wat groter is.

Proeven
Als je nog een stapje verder wilt gaan, dan kun je je kind leren om ook echt met aandacht te proeven. Geef het bijvoorbeeld eens een banaan (of een ander stuk fruit dat het lekker vindt) en vraag het om deze met zijn ogen dicht te ruiken en proeven en vervolgens te beschrijven wat hij ruikt en proeft. Dat kan een leuk spelletje zijn, want het is soms best moeilijk zijn om uit te leggen hoe iets smaakt!

Maar ook zonder ‘mindful’ te eten is het in goed om de maaltijd te gebruiken als een moment om samen met het gezin de dag door te nemen of over leuke dingen te praten. Je kind zal eten dan associëren met gezelligheid en later minder geneigd zijn om te gaan eten als hij of zij zich rot voelt. Om die reden is het ook verstandig om je kind nooit te troosten met snoep.
Eet dus zoveel mogelijk samen aan tafel en probeer de sfeer gezellig te houden. Is je kind lastig of wil het zijn bord niet leegeten? Maak er geen punt van en haal het bord gewoon weg. Morgen is er weer een dag!

Posted in: Gezond leven, Overgewicht

Leave a Comment (0) ↓