Veel gestelde vragen

Heeft mijn kind overgewicht?

Of je kind te zwaar is, kun je bepalen door zijn of haar BMI (Body Mass Index) uit te rekenen. Dat kan op de website van het Voedingscentrum. Maar de BMI zegt niet alles, want elk kind is anders gebouwd. Op deze pagina vind je er meer informatie over.

Wat kan een gewichtsconsulent voor mij doen?

Een gewichtsconsulent is opgeleid om gezonde volwassenen en kinderen te begeleiden en coachen om een gezond leefpatroon aan te leren en zo nodig af te vallen.

Is een gewichtsconsulent een erkend beroep?

Jazeker, er is ook een beroepsvereniging, de BGN (Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland), daar ben ik ook lid van. Daar vind je heel veel informatie over wat een gewichtsconsulent voor jou kan doen.

Wordt de behandeling vergoed door mijn verzekering?

De behandeling van een gewichtsconsulent wordt over het algemeen vergoed door de verzekering. Om dat te controleren, kun je je polis lezen en hier vind je ook meer informatie daarover.

Kan ik niet beter naar een diëtist?

Als je gezond bent en alleen last hebt van overgewicht, dan kun je het beste naar een Gewichtsconsulent. Die is daar speciaal voor opgeleid. Een diëtist behandelt mensen met een bepaalde ziekte of allergie en schrijft voor hen een specifiek dieet voor. Een gewichtsconsulent baseert zich op de Richtlijnen Goede Voeding en de Schijf van Vijf. Dus het hele gezin kan gewoon meedoen!

Wat is de Schijf van Vijf?

Dit plaatje laat zien uit welke vakken je elke dag zou moeten eten. Verder zijn er nog een paar belangrijke regels die erbij horen: 

Eet gevarieerd
Eet niet te veel en beweeg
Eet minder verzadigd vet
Eet veel groente, fruit en volkoren brood
Eet veilig

schijf van vijf

Is de Schijf van Vijf niet verouderd?

Er zijn steeds meer wetenschappers die vinden dat de Schijf van Vijf is verouderd. Zij vinden bijvoorbeeld dat we niet zoveel melk en brood moeten eten. De oermens at namelijk helemaal geen granen of melkproducten. Of het inderdaad ongezond is, daar zijn de meningen nog steeds over verdeeld.

Voor de zekerheid kun je ervoor kiezen om wat minder granen te eten en melk te drinken. Maar je kind heeft in elk geval wel genoeg vezels en calcium nodig, dus laat het zeker niet zomaar weg. Als je wilt weten hoe je deze producten op een verantwoorde manier kunt vervangen, geef ik je graag advies.