Blog

Tips voor moeilijke momenten

kruidentheeAls je besluit om gezonder te gaan eten – dit is eigenlijk het grootste cadeau dat je je kind kunt geven – zullen er regelmatig moeilijke momenten zijn. Buitenshuis, maar ook thuis. Het slimste is om geen slechte dingen in huis te hebben, maar dat is in de praktijk vrijwel onhaalbaar. Je wilt bezoek wel een koekje kunnen geven en ook je kinderen kun je beter niet helemaal alle lekkers afnemen, want dan zullen ze buiten de deur misschien juist gaan snoepen.

Het is handig om dingen in huis te halen die je zelf niet zo lekker vindt, maar mijn ervaring is dat je als je trek hebt, je eisen wat snoepen betreft meestal wel laat varen. Uiteindelijk komt het toch aan op discipline. En afleiding.
Maak voor jezelf een lijstje met dingen die je leuk vindt om te doen, het liefst actieve dingen. Een wandeling naar het park, een boek lezen, kleding maken, boetseren, kasten opruimen (ja, er zijn mensen die dat leuk vinden), in de tuin werken, een spelletje doen, een dagboek/blog bijhouden, dansen, een kruiswoordpuzzel etc. Pak dit lijstje als je trek hebt om te snoepen en ga een van die dingen doen. Je zult zien dat de trek als sneeuw voor de zon verdwijnt.

Trek neemt af
Op het moment van de trek denk je vermoedelijk dat dit niet overgaat en dat de enige manier is om ervan af te komen, iets eten is. Dat is een misverstand. Trek gaat over. Trek is namelijk niet hetzelfde als honger. Honger is een fysieke behoefte om te eten. Trek is een psychische behoefte om te eten (snacken meestal). Iets dat we onszelf helaas hebben aangeleerd en dat zou zit ingebakken in onze cultuur dat het ook moeilijk is om ervan af te komen. Maar je zult merken dat die trek net zo snel weer kan afnemen als dat hij is opgekomen. Het is een kwestie van even een half uur geduld hebben. Of eigenlijk een half uur iets anders doen. Dan gaat de tijd ook wat sneller.

Als je echt per se iets wilt eten of iets in je mond wilt stoppen, zet dan bv een pot (kruiden- of groene) thee. Dat kan behoorlijk helpen tegen trek is mijn ervaring. Andere opties zijn een banaan (vult erg goed en is gezond) een paar mandarijntjes, een appel of een paar augurken als je hartige trek hebt.

Hou dit lijstje bij de hand:
1. Natuurlijk zal dit erg lekker smaken, maar dat duurt maar heel kort
2. Als ik het nu weg leg en een half uurtje wacht, is de trek misschien voorbij
3. Als ik het wel neem, zal ik toch wel balen van mezelf
4. Als ik het niet neem, dan ben ik trots op mezelf
5. Als ik het wel neem, is dat niet goed voor mijn lijf
6. Als ik het niet neem, motiveert mij dat de volgende keer ook weer
7. Ik wil gezond en fit zijn, dus dan neem ik dit gewoon niet
8. Als ik nu iets gezonds neem in plaats van dit, voel ik mij veel beter
9. Als ik dit nu weg leg en een wandelingetje maak, knap ik daar erg van op
10. Een keer per week mag ik zondigen, dus nog even geduld

door Rebecca Rijnders

Posted in: Gezond leven

Leave a Comment (0) ↓