Blog

Suiker, de stiekeme sloper

nijntje-dreumesbiscuitEr is de laatste tijd veel te doen over suiker. En terecht, vind ik. Steeds meer cijfers laten zien dat overgewicht met name wordt veroorzaakt door te veel suiker, en niet zozeer door te veel vet. En dan heb ik het natuurlijk over toegevoegde, geraffineerde suiker. 

Maar ook los van overgewicht, is (veel) suiker slecht voor je gezondheid. Het veroorzaakt glucosepieken in je bloed, waardoor je moe wordt, je lever raakt overbelast en op den duur vergroot het de kans op Diabetes. En natuurlijk is het ook gewoon slecht voor je tanden. Ook komt er steeds meer bewijs dat suiker een verslavende werking heeft. Terwijl het – in tegenstelling tot vet – totaal geen verzadiging geeft, dus je bent veel eerder geneigd om ervan door te eten.

Verborgen
Suiker is bovendien vaak verborgen. Inmiddels weet iedereen wel dat er erg veel suiker in frisdrank en snoep zit , maar er zijn ook veel voedingsmiddelen waarvan we het niet zo snel zouden verwachten, zoals allerlei sauzen, kant-en-klaarmaaltijden, hartige snacks, en drankjes die voor ‘gezond’ moeten doorgaan. Het is slim om wat vaker de ingrediënten op verpakkingen te lezen, dan zal het je verbazen hoeveel suiker er overal in zit. Of fructose of maltose, wat hetzelfde is.

Natuurlijk zijn er ook altijd mensen die zeggen: ‘Ja, maar in fruit zit ook suiker, en dat is wel gezond.’ Maar dat kun je niet vergelijken. In fruit zitten namelijk een heleboel vitamines en mineralen en – dit is vooral belangrijk – vezels! Die vezels zorgen ervoor dat de suiker langzaam wordt opgenomen in je bloed. En er zit in verhouding ook veel minder suiker in.

Anders wordt het met sapjes en diksap. Daar zijn de vezels en veel voedingswaarden verloren gegaan, terwijl het fruit sterk geconcentreerd is. Daardoor zijn dat soort drankjes weliswaar niet zo slecht als echte frisdrank, maar lang niet zo gezond als vers fruit.

Uitleggen
Persoonlijk vind ik dat er nog steeds veel te makkelijk wordt gedaan over suiker, met name bij kleine kinderen. Op de meeste scholen wordt nog altijd getrakteerd op snoep, en bij elke gelegenheid wordt er in grote hoeveelheden zoetigheid gegeten. Juist omdat het zo lekker is, begrijp ik heel goed hoe moeilijk het is om er weerstand tegen te bieden en om ‘nee’ te zeggen tegen je kind. Helemaal verbieden werkt bovendien averechts. Je ontkomt er dus niet aan om je kind af en toe wat lekkers te geven. Dat heb ik bij mijn kinderen ook altijd gedaan.

Wel heb ik ze uitgelegd wat suiker doet met je lichaam (en je hersens) en waarom het niet zomaar iets onschuldigs is. Dat je best af en toe wat mag snoepen, als je maar zorgt dat de rest van je eten extra gezond is. Dat lijkt te werken. Ze zijn zich allebei erg bewust van wat ze eten en letten er goed op. En hoe ze eruit zien vinden de meeste kinderen ook wel erg belangrijk, toch? Maar zoals gezegd: het is niet makkelijk, dus mail me gerust als je vragen hebt.

(Beeld via http://hoeveelsuikerziterin.nl)

Posted in: Gezond leven, Overgewicht

Leave a Comment (0) ↓