Blog

Slaap belangrijk voor een gezond gewicht

Het wordt weleens vergeten, maar voldoende slaap is essentieel voor een goede gezondheid. Zeker voor kinderen, die overdag veel nieuwe indrukken te verwerken krijgen en zich goed moeten kunnen concentreren op school. Maar het heeft nog een ander belangrijk voordeel: je hebt minder kans op overgewicht.

Uit onderzoek blijkt dat mensen die slaperig zijn, meer trek hebben in vet eten. Wanneer je moe bent, maakt je lichaam namelijk een hormoon aan dat de eetlust bevordert. Je hebt bovendien minder snel in de gaten dat je vol zit, dus bent eerder geneigd om te veel te eten. Dit geldt natuurlijk voor zowel kinderen als volwassenen. Slaapgebrek heeft ook invloed op je stofwisseling. Het verhoogt het risico op overgewicht en diabetes.

Een ander voordeel van ‘s ochtends goed uitgerust zijn is dat je kind meer zin zal hebben om te ontbijten. Als je nog half in slaap bent, is het logisch dat je niet direct trek hebt in een paar boterhammen. Maar zoals we weten is ook ontbijten erg belangrijk, precies om dezelfde redenen: betere concentratie op school, betere stofwisseling (ervan uitgaande dat het een gezond ontbijt is) en minder neiging om ongezonde dingen te gaan eten.

Hoeveel slaap?
Maar hoeveel slaap heeft je kind eigenlijk nodig? Elk kind is immers anders. Globaal gezien hebben kinderen van de basisschoolleeftijd rond de 10 à 11 uur slaap per nacht nodig.
Wat voor jouw kind geldt, kun je waarschijnlijk het beste afmeten aan de manier waarop het uit bed komt. Als het goed is, dan is hij uitgerust en duurt het niet lang voordat hij goed wakker is. Nog mooier is het als hij uit zichzelf wakker wordt natuurlijk. Als je niet goed kunt zien of je kind voldoende uitgerust is, kun je waarschijnlijk het beste 11 uur per nacht aanhouden tot de leeftijd van 12 jaar en daarna 10 uur per nacht.

Helaas kan slapen bij jonge kinderen wel eens een probleem zijn. Soms willen ze gewoon niet, of ze zijn bang, of vallen om een andere reden moeilijk in slaap.
Gelukkig zijn er wel een paar handige tips die ervoor kunnen zorgen dat je kind beter in slaap valt:

8 Tips voor een goede nachtrust

1. Als je kind overdag genoeg beweegt, en dus lichamelijk actief is geweest, valt het makkelijker in slaap.

2. Stuur je kind op tijd naar bed. Als het te moe is, valt het moeilijker in slaap.

3. Zorg voor rust voor het slapen gaan. Dus het laatste uur geen tv of computerspelletjes. Een boekje kan natuurlijk wel.

4. Creëer een prettig en herkenbaar ritueel, daar wordt je kind rustig van.

5. Met een volle maag val je minder makkelijk in slaap. Laat je kind dus minimaal een uur voor bedtijd niets meer eten, vooral geen dingen waar suiker in zit (dus ook geen vruchtensap of diksap). Als het erge honger heeft, geef het dan bijvoorbeeld een banaan of wat noten, daar zitten rustgevende stoffen in. Met honger naar bed is namelijk ook geen goed idee.

6. Een kopje warme thee (kinderthee) is prima om in slaap te vallen.

7. Als er tijd voor is, is een warm bad of een warme douche natuurlijk heel fijn.

8. Je kunt je kind ook een aandachtsoefening leren. Een soort mini-mindfulness. Laat het, als het in bed ligt, een soort ‘reis door z’n lijf’ maken. Dus met zijn (of haar) aandacht helemaal van z’n tenen naar z’n kruin z’n hele lichaam langzaam aflopen met z’n gedachten. Werkt bij veel mensen erg rustgevend, dus waarom niet voor kinderen?

slapend kind

 

Posted in: Gezond leven, Overgewicht

Leave a Comment (0) ↓