Blog

Ook alledaags voedsel kan superfood zijn

groeten en fruit

Overal lees je dat je vooral superfoods moet eten om gezond te worden. Exotische zaden en vruchten zoals chia-zaad, goji-bessen en manuka-honing zitten inderdaad vol goede voedingsstoffen, maar daar hangt meestal ook een prijskaartje aan en je vindt ze bovendien niet in de supermarkt om de hoek.

Gelukkig zijn er ook een heleboel alledaagse producten boordevol vitamines, mineralen en andere bioactieve stoffen, die je overal voor weinig geld kunt kopen. Ik zou er honderden kunnen noemen, maar hier alvast de eerste 10. Ik heb er per product bovendien maar een paar positieve eigenschappen uit gepikt, anders zou de lijst veel te lang worden. De meeste bevatten bijvoorbeeld ook veel vezels.

 1. Tomaten: Vitamine B11, C, kalium, fosfor, calcium, magnesium en lycopeen. Verlaagt de bloeddruk en ‘slechte’ cholesterol, werkt preventief tegen kanker.

2. Champignons: Vitamine B2, B3, C, D2, foliumzuur, kalium, fosfor, koper, magnesium, ijzer en eiwit. Vitamine D2 is belangrijk voor sterke botten en spieren, verder alleen via de zon op te nemen in het lichaam.

3. Druiven: Vitamine B, C, K, calcium, jodium, mangaan, kalium en resveratrol. Dit laatste werkt preventief tegen aderverkalking en remt de groei van tumoren.

4. Broccoli: Vitamine A, C, E, Q10, foliumzuur, calcium, kalium, ijzer en zink. Q10 zorgt onder meer voor energieproductie.

5. Banaan: Vitamine A, B, C, magnesium, foliumzuur, jodium, ijzer, kalium, zink en tryptofaan. Stimuleert de toevoer van serotonine, dus vermindert stress.

6. Ei: Eiwit (de meest volwaardige vorm), vitamine A, B12, D, ijzer, zink, selenium, Omega 3, lecithine en  luteïne. Dat laatste is goed voor de ogen.

7. Ui: Vitamine A, B, C, magnesium, fosfor, kalium, selenium, zwavel en bioflavonoides. Verlaagt de bloeddruk, werkt antibacterieel.

8. Olijfolie: Vitamine E, K, fytosterolen, antioxidanten, omega 3, 6 en 9. Vetten zijn essentieel voor de opname van vitaminen. Gooi er altijd wat van over de tomaten om de voedingsstoffen beter te benutten.

9. Quinoa: Vitamine B 1, 2, 3, en 5, eiwit, magnesium, ijzer en koper. Bevat veel meer voedingswaarde dan de meeste andere granen en heeft een lagere glycemische lading, dus voorkomt suikerpieken.

10. Kurkuma (geelwortel): kruid dat in veel wereldkeukens wordt gebruikt. Het heeft bijzonder veel goede eigenschappen en wordt vaak als medicijn gebruikt. Verhoogt de verbranding, werkt ontstekingsremmend en voorkomt mogelijk de ziekte van Alzheimer.

Die laatste twee klinken misschien nog wat exotisch, maar zijn overal voor weinig geld verkrijgbaar. Met een combinatie van bovenstaande voedingsmiddelen ben je wat gezondheid betreft al heel goed bezig. Volgende keer bespreek ik onder meer bonen, havermout, avocado en chocola.

Lees hier deel 2 

 

Posted in: Gezond leven, Recepten

Leave a Comment (0) ↓