Blog

Ontbijten maakt je kind slimmer: het ideale ontbijt

ontbijt Uit recent onderzoek van de Universiteit van Pennsylvania blijkt dat kinderen die dagelijks ontbijten aanzienlijk beter presteren op het gebied verbale vaardigheden en IQ-testen. Maar wat is het beste ontbijt?

Bij het onderzoek zijn 1269 Chinese kinderen van 6 jaar oud onderzocht, en de conclusie was dat kinderen die niet regelmatig ontbeten 5,58 punten lager scoorden bij de verbale test en 4,6 punten lager bij de IQ- test dan kinderen die wel vaak of altijd ontbeten. (Verschillen in sociaal-economische achtergrond zijn daarbij verrekend.)

Rond het 6e jaar maken kinderen een snelle cognitieve en verbale ontwikkeling door. Zowel de  voedings- als de sociale aspecten van het ontbijt spelen daarbij een rol. Na een lange nacht is het ontbijt een brandstof voor de hersenen. Bovendien bevordert de sociale interactie met de ouders de ontwikkeling van de hersenen.

Het ideale ontbijt
Het spreekt natuurlijk voor zich dat niet elk ontbijt gezond is. Als je alleen een bordje gesuikerde cornflakes of een witte boterham met hagelslag eet, schiet je kind daar nog steeds weinig mee op.

Als je je kind in beste conditie naar school wilt sturen, kun je het maar beter helemaal goed doen. Dus neem altijd volkoren producten en combineer die met wat beleg (boter en kaas of vlees is prima), wat fruit en eventueel wat melk, kwark of yoghurt.

Andere mogelijkheden zijn: een bordje brinta of havermout, een bakje muesli met yoghurt of kwark, een gekookt ei of wat noten met gedroogde vruchten,

De volgende vitamines en mineralen zijn speciaal goed voor je hersens, dus als je kind deze elke ochtend binnenkrijgt, kan het optimaal presteren op school:

Omega 3: zit onder andere in sommige margarines, lijnzaadolie, walnoten, eieren met omega 3

IJzer: zit in vleeswaren. Het beste samen met vitamine C uit bijvoorbeeld een sinaasappel

Jodium: dit zit in ons drinkwater, en verder in brood en tafelzout

Zink: zit in vleeswaren en volkoren brood

Vit B12: in vlees en zuivel. Als je geen dierlijke producten wilt eten, kun je je kind eventueel een vitaminepil geven

Goede suikers: de suikers die in vers fruit voorkomen

Foliumzuur: komt onder meer voor in fruit en volkoren producten

Kortom: met een volkoren boterham met margarine en een plakje vlees, en daarnaast nog wat fruit en eventueel kaas of melk heb je een perfect ontbijtje!

 

Posted in: Gezond leven

Leave a Comment (0) ↓