Blog

Is extra vitamines slikken nodig?

vitaminesOver het algemeen geldt dat als je gezond eet en beweegt, je geen extra vitamines hoeft te slikken. Toch kan het soms verstandig zijn om een of meerdere supplementen te nemen. Maar laat je wel goed adviseren.

Over vitamines wordt veel gezegd en geschreven, omdat er voortdurend onderzoek naar wordt gedaan. Dat is op zich heel goed, want hoe meer we weten over de invloed van vitamines, mineralen en andere stoffen op ons lichaam, hoe beter we bepaalde ziektes kunnen voorkomen.

Scheurbuik
Eeuwen geleden ontdekten we bijvoorbeeld al hoe belangrijk vitamine C is. Zeelieden kregen ‘scheurbuik’ omdat ze te eenzijdig aten. In de 18e en19e eeuw kregen kinderen in Engeland botvergroeiingen (rachitis) door gebrek aan vitamine D en calcium. Ze kwamen veel te weinig buiten.
Ook moderne ‘welvaartziektes’ (diabetes 2, hart- en vaatziektes, gewrichtsproblemen, alzheimer en vormen van kanker) komen voor een deel door vitaminegebrek omdat we te weinig groenten en fruit eten. Slechts een kwart van de Nederlanders voldoet aan de minimumbehoefte van 2 stuks fruit en 2 ons groeten per dag. Geen wonder dat we allerlei ziektes krijgen, die je niet ziet in landen waar men veel gezonder eet. Bovendien worden we te dik omdat we in plaats van groenten en fruit (maar ook noten, zaden, kruiden en vis) veel meer geraffineerde suiker en ongezonde vetten zijn gaan eten.

Officieel
Een aantal vitamines wordt al jaren officieel voorgeschreven, zoals foliumzuur bij vrouwen die zwanger willen worden, vitamine K bij pasgeboren baby’s, maar ook vitamine D voor bepaalde bevolkingsgroepen. (Het hele overzicht kun je hier lezen)
Maar de genoemde groepen zijn niet de enige die risico lopen. We zijn inmiddels zo bang gemaakt voor huidkanker dat velen van ons bijna helemaal niet meer in de zon komen, waardoor we een vitamine D tekort krijgen. Vitamine D is noodzakelijk voor de opname van calcium. Een tekort kan veel gezondheidsproblemen geven.

Er gaan ook steeds meer geluiden op dat mensen extra magnesium zouden moeten slikken. Dit mineraal heeft grote invloed op onze stofwisseling, zenuwprikkels en bloeddruk. Veel mensen hebben hier een tekort aan, omdat ze te weinig groente, noten en volkoren granen eten. Dit geldt ook voor kalium. Kalium en natrium moeten met elkaar in evenwicht zijn, maar doordat we  te veel zout (natrium) eten, zijn ze niet meer in balans. Daarnaast is het omega 3 vetzuur veel in het nieuws. Het zorgt ervoor dat onze hersens goed kunnen functioneren en het houdt onze hart- en bloedvaten gezond. Het zit vooral in vette vis, wat de meeste mensen te weinig eten. Extra slikken kan een optie zijn.

Hippocrates
En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar bij het slikken van vitamines zijn er altijd een paar belangrijke kanttekeningen: slik ze niet in plaats van gezond te eten. Verse, natuurlijke producten kunnen nooit worden vervangen door een pil, omdat er meestal ook nog andere goede voedingsstoffen in zitten (die we misschien nog niet eens hebben ontdekt) en omdat je lichaam ze via voeding het beste opneemt.

Vitamines en mineralen hebben bovendien een complexe werking en kunnen elkaar versterken of tegenwerken. Zomaar van alles slikken is dus niet verstandig en te veel kan even schadelijk zijn als te weinig.

Mijn uitgangspunt is: eet elke dag voldoende verse groenten en fruit, noten, zaden, volkoren granen, gezonde vetten, regelmatig vette vis en af en toe een stukje vlees. Biologische producten zijn natuurlijk prima, maar het is niet overtuigend bewezen dat deze gezonder zijn dan reguliere producten. Als je ook nog voldoende in de buitenlucht komt en beweegt, zou je op zich niks extra’s hoeven slikken. Zeker niet als je je gezond en fit voelt.

Heb je ergens last van (moe, futloos, pijn, huidproblemen etc) kijk dan eerst of je dit misschien met extra vitamines kunt verbeteren. Vraag  advies aan een voedingsdeskundige of arts die hier kennis van heeft. Als je kunt kiezen zijn natuurlijke voedingsstoffen altijd beter dan chemische medicijnen die allerlei bijwerkingen kunnen hebben. Hippocrates zei het vier eeuwen voor Christus al: ‘Laat voeding uw medicijn zijn.’

Handig overzicht van de belangrijkste voedingsstoffen:

vitamines en mineralen

Posted in: Gezond leven

Leave a Comment (0) ↓