Blog

Help, mijn kind eet geen groenten! 5 handige tips

kind lust geen groentenHet is een bekend probleem: tot z’n tweede deed je kind nergens moeilijk over en at het braaf alles wat je hem voorschotelde. Maar toen ineens kwam de dag dat hij z’n hoofd resoluut opzij draaide en z’n lippen stijf op elkaar hield. En niet bij een koekje natuurlijk, maar bij de witlof of andijvie. Wat te doen?

Dat veel kinderen niet van groenten houden heeft een duidelijke oorzaak die helaas voor een deel aan onszelf ligt. Vanaf ongeveer 2 jaar worden kinderen ineens kritisch en staan ze afwijzend tegenover nieuwe dingen. Dat geldt in principe voor alle nieuwe smaken. De houding die wij als ouders tegenover die smaken aannemen is daarbij erg bepalend voor hoe je kind er vervolgens mee omgaat.
Als je als ouder duidelijk een verschil laat merken tussen bijvoorbeeld snoep en groenten is het geen wonder dat je kind dat overneemt. Sta zo neutraal mogelijk tegenover eten, dus ook niet overdreven gaan juichen hoe lekker spruitjes zijn.
Verder kunnen de volgende 5 tips helpen om je kind (weer) aan de groenten te krijgen:

1. Bied groenten vaker aan
Geef het niet meteen op als je kind een bepaald soort groente weigert. Zeg er verder niks over en biedt het na een paar dagen gewoon nog een keer aan. Probeer dat met zoveel mogelijk soorten groenten, zodat je kind aan veel verschillende smaken kan wennen.
Het is aangetoond dat het wel 10 tot 15 keer kan duren voordat een kind gewend is aan een nieuwe smaak. Uitzonderingen daargelaten zullen ze die smaak vroeg of laat gaan waarderen. Ga zelf maar na: wie vond zijn allereerste biertje/wijntje/olijf of haring lekker? Ook wij moeten wennen aan nieuwe smaken en vaak waarderen we ze pas na een aantal keren proeven. En dan kunnen we er zomaar heel erg gek op worden!

2. Eet samen aan tafel
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat kinderen die samen met hun ouders eten aanzienlijk meer groenten en fruit eten dan kinderen die alleen of apart eten. Zorg dus dat je gezellig samen aan tafel eet, het liefst bij alle maaltijden.
Aan tafel eten verkleint bovendien de kans op overgewicht omdat je minder geneigd bent om te veel te eten.

3. Maak het gezellig
Kinderen vinden het leuk om meer over hun eten te weten. Vertel dus bijvoorbeeld welke vitamines er in groenten zitten en laat zien hoe je het klaarmaakt. Zelf meehelpen in de keuken is natuurlijk helemaal leuk!
Wat ook kan helpen is om verschillende soorten groenten in stukjes te snijden en in vrolijk gekleurde bakjes op tafel te zetten. Als je er zelf van gaat eten is de kans groot dat je kind jouw voorbeeld volgt: zien eten, doet eten.
Zorg voor een gezellige sfeer aan tafel, zonder te veel de nadruk te leggen op het eten. Eet je kind niet? Haal z’n bord dan weg zonder er wat van te zeggen. Maar geef het ook niks anders, want dan gaat hij dit trucje morgen natuurlijk herhalen…

4. Groenten als voorafje
Een andere tip is om groenten als voorafje te geven. Geef bijvoorbeeld een bakje sla met verse tomaten, komkommer, paprika, radijsjes, wortel, eventueel met wat stukjes appel en een lichte dressing (olijfolie en azijn) of een kopje groentebouillon met verschillende vers gesneden groenten erin. Waar je helemaal mee kunt scoren is een heerlijke smoothie! Op internet vind je talloze recepten met lekkere, gezonde smoothies zoals hier. Dan heeft je kind in elk geval zijn ergste honger gestild en veel belangrijke vitamines en mineralen zijn al binnen!

5. Trek? Neem groenten of fruit
Wat ook vaak een reden is dat kinderen met name ‘s avonds slecht eten is omdat ze niet genoeg honger hebben. Dan hebben ze bijvoorbeeld lopen snacken of veel zoete drankjes zoals diksap gedronken. Probeer dat dus te voorkomen.
Zorg dat je altijd groenten en fruit in huis hebt, en zo min mogelijk ongezonde dingen. Als je kind dan trek krijgt, laat je hem kiezen tussen de verschillende gezonde producten. Een wortel knagen voor het avondeten is natuurlijk prima!

Posted in: Gezond leven

Leave a Comment (0) ↓