Blog

Gezonder eten met het gezin: tip 1

bakjes slaEen handige manier om ervoor te zorgen dat jij en je kind meer gezonde voedingsstoffen (vitamines, mineralen en vezels) binnenkrijgen is om voor elke maaltijd verse groenten of fruit te eten. Als je dit vóór de maaltijd eet, heeft het als extra voordeel dat het je honger al een beetje stilt en je minder geneigd bent om te veel te eten. Het zorgt bovendien voor een betere stofwisseling.

Ontbijt
Fruit past het beste bij het ontbijt omdat het vanwege de gezonde suikers direct energie geeft. De meeste soorten fruit zijn bovendien niet zo geschikt om na de avondmaaltijd te eten. Begin dus elke ochtend met een stuk fruit, het liefst in z’n geheel, dan krijg je alle vezels en vitamines binnen. Wissel bijvoorbeeld kiwi, sinaasappel of bosvruchten af. Een versgeperste smoothie met banaan erdoor kan natuurlijk ook.

Lunch
Neem bij de lunch een tomaat, een stukje komkommer, wat worteltjes, radijsjes of selderie. Maak er een gezellig bakje van met verschillende kleuren, dan ziet het er voor je kind ook aantrekkelijk uit.

Avondeten
Voor de avondmaaltijd is een bakje rauwkost vooraf ook een uitkomst, zeker als je kind niet erg van groenten houdt. Veel kinderen vinden rauwe groenten namelijk lekkerder dan gekookt, dus doe hier je voordeel mee. Rauw is erg gezond (gekookt gaan er altijd voedingsstoffen verloren) en het is goed voor het gebit van je kind om op een rauwe wortel te knagen. Als je een aantal verschillende soorten groenten (bijvoorbeeld wortel, koolsoorten, paprika, komkommer, andijvie, lof) klein snijdt of met een staafmixer fijnmaalt, en op smaak brengt met wat olijfolie, appelazijn en eventueel verse kruiden, dan heb je een heerlijke rauwkostsalade als voorafje. Wanneer je kind dan tijdens de maaltijd geen groenten meer eet, is dat een stuk minder erg.

Een andere handige manier om je kind meer groenten te laten eten is om ze fijn te malen door de tomaten-gehaktsaus. Worteltjes, paprika, prei, champignons, selderie en boontjes doen het allemaal prima. Mix ze eerst heel fijn en bouw het langzaam op naar steeds grover, totdat je kind alle groenten gewoon mee-eet.

Posted in: Gezond leven, Recepten

Leave a Comment (0) ↓