Blog

Gezonde start voor mijn kind

tanden kindOvergewicht is de grootste bedreiging van de volksgezondheid in de westerse landen. Door ongezond eten verhoog je het risico op hart- en vaatziekten, diabetes, gewrichtsproblemen en dementie. Overgewicht heeft daarnaast grote psychische en sociale gevolgen. Meer dan de helft van de Nederlandse volwassenen kampt met overgewicht, ondanks diverse pogingen om het te bestrijden. Vaak geven zij dit ongewild en onbedoeld over aan hun kinderen.

Het is vaak letterlijk een levenslange strijd. Het is namelijk gebleken dat diëten op den duur averechts werken, de stofwisseling verstoord raakt, evenals de insuline opname door het lichaam en ook de hersens zijn veranderd door het aanleren van een verkeerd eetpatroon. De hersens geven continu hongersignalen af, terwijl het lichaam al lang verzadigd is.

Afvallen kan, natuurlijk. Maar het vergt veel discipline en doorzettingsvermogen. Een gezonder leefpatroon is ook voor iedereen haalbaar en sterk aan te raden, of je nu overgewicht hebt of niet. Ook op het oog slanke mensen kunnen last hebben van een te hoge bloeddruk, cholesterolgehalte etc.

Verleiding
We leven in een maatschappij waarin eten altijd voor handen is, met name ongezond eten. In de supermarkt en in de straat, in de horeca en recreatieterreinen is het altijd makkelijker om zoete en vette dingen te vinden dan gezonde. We komen dus continu in de verleiding.
Ook voor ouders die zelf heel gezond eten en er heel goed op letten, is het tegenwoordig een grote uitdaging om hun kind te beschermen tegen te veel ongezond voedsel. Op school, bij vriendjes, op verjaardagen, maar ook in pretparken en in de supermarkt liggen de verleidingen op de loer. Marketingmensen en retailers zijn er bijzonder gedreven in om kinderen te verleiden om snoep en ongezonde koekjes te laten eten. Sterker nog: vaak worden deze producten voorgesteld als gezond en speciaal voor kinderen, terwijl uit onderzoek blijkt dat maar liefst 85 procent van de producten die speciaal voor kinderen zijn bedoeld, ronduit ongezond zijn: te veel vet, te veel zout of te veel suiker.

Eetpatroon
De allergrootste bescherming hiertegen zijn een aangeleerd gezond eetpatroon en de gewenning om te bewegen. Beide zullen de ‘aanleg’ om dik te worden tot een minimum beperken. Maar wat nog het allerbeste is: voorkom dat je te dik wordt. Dat kun je voor jezelf niet meer doen, maar wel voor je kind. Bij een goede opvoeding hoort het aanleren van een gezonde leefstijl. Dat is een enorm belangrijke investering voor de rest van zijn of haar leven. Je zorgt goed voor je kind, en dus zorg je goed voor zijn lijf. Dat is het minste wat je kunt doen.
Want voorkomen is altijd beter dan genezen. Als je het beste wilt voor je kind geef je het een goede start en het goede voorbeeld.

door Rebecca Rijnders

Posted in: Gezond leven, Overgewicht

Leave a Comment (0) ↓