Blog

Gezond eten op vakantie? Zo doe je dat!

vakantie kinderenDe vakantie komt eraan en dat is vaak een lastige periode om gezond te eten. Vooral als je naar het buitenland gaat. Het aanbod in de supermarkt is meestal anders dan bij ons, en in een hotel is het nog ingewikkelder om de juiste dingen te kiezen. Toch kun je ervoor te zorgen dat je kind ook op vakantie gezond blijft eten zonder dat het alle lekkere dingen hoeft te laten staan.

Ontbijt
Iets wat je maar in weinig landen (buiten Nederland) vindt is lekker volkoren brood. In de meeste landen kun je jammer genoeg alleen witbrood krijgen. Soms zie je wel bruin brood, maar een donkere kleur betekent lang niet altijd volkoren. En alleen in de volle korrel zitten alle vitamines en mineralen (vooral in de kiem) en vezels die zo belangrijk zijn voor de spijsvertering.
Je kunt overwegen om een paar pakken volkoren crackers mee te nemen van huis, dan heb je in elk geval iets voor het ontbijt. Wat natuurlijk ook altijd goed is, is fruit. Vers fruit dan. Dat is overal wel te krijgen. Als er muesli met yoghurt is, is dat ook prima. In combinatie met wat fruit en eventueel een gekookt ei heb je een gezond, volwaardig ontbijt.
Hoe moeilijk het ook is, probeer de croissantjes en zoete broodjes zoveel mogelijk te vermijden. (Ook op vakantie geldt natuurlijk dat het hele gezin solidair is ;-)) Ze zitten vol suiker en ongezonde vetten en hebben geen enkele voedingswaarde, waardoor je snel weer honger krijgt. Of laat dat soort broodjes iets bijzonders zijn voor een of twee keer in de week.

Lunch/Avondeten
In hotels wordt vaak twee maal per dag warm gegeten en dat zorgt meestal voor te veel calorieën. Als je tenminste twee volledige maaltijden gaat eten, en dat hoeft natuurlijk niet. Kies het liefst voor fruit of een salade, een ei of een kop heldere soep, eventueel met wat brood erbij.
Overige tips: kies liever rijst of gekookte aardappelen dan patat of pasta, liever heldere dan gebonden soep, liever rode dan witte sauzen, liever gegrild of gebakken vlees of vis in plaats van gefrituurde dingen. Als je aan de kust zit, is verse vis natuurlijk lekker en gezond!
Zorg dat je kind in elk geval altijd wat groente eet. Nog beter is het om je kind vooraf een salade met bijvoorbeeld wat tomaten en wortels te laten eten, dan is zijn of haar maag al een beetje gevuld en zal het minder geneigd zijn om te veel ongezonde dingen te eten.

Snacks
Het is vakantie, dus daar hoort af en toe ook wat te snoepen bij. Maar elke middag roomijs of koekjes en snoepjes is natuurlijk niet verstandig, dus dat kun je het beste beperken tot een of twee keer in de week. Als er waterijsjes zijn, is dat een prima optie. En als je geluk hebt, kun je zelfs meloen of ander fruit krijgen. Wat ook handig kan zijn is om bijvoorbeeld rijstwafels van huis mee te nemen.

Water
De beste manier om ervoor te zorgen dat je kind niet te veel suiker binnenkrijgt is om af te spreken dat het overdag alleen maar water drinkt. Dat scheelt al enorm veel calorieën. Water is bovendien de beste dorstlesser en je hebt geen last van wespen of andere insecten. Dat vinden kinderen vast niet erg!

Spelen en bewegen
Zit je aan het strand of bij het zwembad, dan zal je kind waarschijnlijk uit zichzelf al meer bewegen dan thuis en dat is hartstikke goed! Als dat niet het geval is, probeer dan in elk geval elke dag een uur te bewegen, bijvoorbeeld door een lekkere lange wandeling met het gezin te maken, een balspel te doen, boompje met verlos, touwtrekken of wat dan ook.

Slaap
Dit is misschien wel de grootste uitdaging, maar toch is het beter als je kind op vakantie niet al te laat gaat slapen. Of beperk dat ook tot een of twee ‘bijzondere’ dagen. Het is aangetoond dat kinderen (en ook volwassenen) die niet genoeg slapen, meer geneigd zijn om ongezond te eten. Bovendien heb je vast geen zin in een hangerig en moe kind op vakantie, dus reden te meer om niet al te veel af te wijken van het normale ritme.

Afspraken
Vakantie is vooral een fijne tijd om samen te zijn met het gezin, dus gezondheid moet geen strijdpunt worden. Duidelijke afspraken (maak desnoods van tevoren een lijstje en neem dat mee) kunnen daarbij erg helpen. Leg uit dat het voor je kind niet goed is om ineens totaal anders te gaan eten, omdat hij of zij zich daar niet fijner van gaat voelen. Maar dat er natuurlijk ook uitzonderingen zijn, omdat het vakantie is. Van die momenten zal je kind dan extra genieten!

 

Posted in: Bewegen, Gezond leven

Leave a Comment (0) ↓