Blog

Fit in 20 minuten per dag

Meisje yogaAnders gaan eten is soms niet voldoende om op een gezond gewicht te komen. Het werkt het beste in combinatie met meer bewegen. Bewegen heeft bovendien nog allerlei andere voordelen: het is goed voor je botten, je spieren, je bloeddruk en ook voor je humeur. De gezondheid van je kind verbetert er enorm door. Reden genoeg om hem of haar achter die computer vandaan te krijgen.

Maar als je wilt dat je kind meer gaat bewegen, werkt het natuurlijk het beste als je zelf het goede voorbeeld geeft. Maar met een gezin met jonge kinderen is het lastig om tijd te vinden om te sporten. Zeker als je daarnaast ook nog een drukke baan hebt. ‘s Ochtends is het al een hele uitdaging om ervoor te zorgen dat iedereen op tijd heeft gegeten en is aangekleed, en ‘s avonds ben je al blij wanneer je eindelijk op de bank kunt ploffen.

Verspreid over de dag
Herkenbaar, maar gelukkig hoeft dat helemaal niet erg te zijn. Want in plaats van een paar keer per week een uur zweten in de sportschool is het misschien nog wel beter om die tijd te verdelen over de hele week. Als je elke dag 20 minuten flink beweegt, is dat al een hele goede basis. En dat is meestal wel op te brengen, zeker als je het over de dag heen verspreidt. En als je het samen met je kind doet, sla je twee vliegen in een klap!

Je kunt de dag beginnen door de wekker 10 minuten eerder te zetten dan normaal en samen met je kind wat yoga-oefeningen te doen om je lichaam soepel en wakker te maken. Je bloed gaat stromen, je krijgt energie en je hebt direct het gevoel dat je de dag aan kunt. Begin bijvoorbeeld met de zonnegroet en doe hem op je eigen niveau. Als je op YouTube ‘zonnegroet’ intypt, vind je verschillende versies, zoals deze. Het kan zelfs in 5 minuten als je wilt!

Mini-workout
In de loop van de dag kies je nog twee momenten om 5 minuten actief bezig te zijn. Zo kun je de trap een aantal malen op en af lopen, een korte, maar stevige wandeling rond het huis doen of je hartslag even flink verhogen door touwtje te springen of op de plaats te joggen. Dat vinden kinderen meestal ook leuk om te doen. Zet er een lekker muziekje bij op en de mini-workout is zo voorbij!

Het is aangetoond dat zelfs een paar minuten per dag intensief trainen je conditie kan verbeteren. En vergeet niet: alles beter dan niets, dus probeer in elk geval drie keer per dag een paar minuten lang iets actiefs te doen. Je zult zien dat je meteen veel meer energie krijgt om die lange druk dag vol te houden. En samen met je kind bewegen is bovendien veel leuker dan alleen.

Als je wat meer tijd hebt, zoals in het weekend, kun je een lekkere lange wandeling met het gezin maken, een potje voetbal of boompje met verlos spelen. Bekijk hier en hier meer tips voor bewegen met de kinderen.

Posted in: Bewegen, Gezond leven

Leave a Comment (0) ↓