Blog

Wat weet basisschool de Piramide over gezond eten?

basisschool piramideGisteren gaf ik een presentatie over gezond eten aan groep 7 van basisschool de Piramide in Haarlem. Eigenlijk was het niet echt een presentatie, want de kinderen hebben misschien wel meer gepraat dan ik. Ze bleken het onderwerp namelijk heel erg interessant te vinden! En ze wisten er al ook aardig wat vanaf.

We begonnen met een kleine brainstorm, of een ‘woordweb’ zoals ze het op deze school noemen. Aan welke woorden denken de kinderen bij de term ‘gezond’? Allerlei soorten groenten en fruit werden uiteraard genoemd en daarna kwamen de sporten aan de beurt. Ik vertelde kort wat over het belang van gezond eten en bewegen. Dat het niet alleen is om slank en fit te blijven, maar ook omdat je er beter door kunt leren en dat je je lekkerder voelt als je gezond eet.

Vervolgens deed ik een quiz. Door middel van groene en rode kaarten mochten de kinderen aangeven of de stellingen die ik noemde (bijvoorbeeld ‘appelsap is gezond’ of ‘van Red Bull krijg je energie’) goed of fout waren. Degenen die het goede antwoord hadden gegeven mochten blijven staan, de rest moest gaan zitten. Aan het eind van de tien vragen stonden er gelukkig nog steeds een paar kinderen. Hun kennis was behoorlijk groot!  Na afloop legde ik natuurlijk nog uit waarom de stellingen wel of niet klopten.

Ananasaardbei
Daarna deden we nog een paar spelletjes, zoals ‘noem zoveel mogelijk soorten fruit met een A en zoveel mogelijk soorten groenten met een S. Ook had ik een aantal bijzondere etenswaren meegenomen, zoals de ananasaardbei, die ik zelf ook nog niet kende voor ik hem de dag ervoor in de supermarkt tegenkwam. Ook had ik een stukje gember. Een aantal kinderen wist wat dat was en het ging natuurlijk de klas rond om aan te ruiken. Tot slot had ik een walnoot mee. Veel kinderen wisten wel waar deze noot op lijkt: op hersens. En toen was het ook niet meer zo moeilijk om te raden waar die noot (en alle noten trouwens) heel erg gezond voor zijn…

Om aan de laatste opdracht toe te komen, moest ik zelfs nog een beetje haasten. De kinderen hadden zoveel vragen, dat had ik niet verwacht. ‘Hoeveel moet ik wegen, juf?’ ‘Wanneer krijg je anorexia?’ ‘Wanneer ben je te dik?’ ‘Mag je wel af en toe snoepen? ‘Hoeveel weegt u?’ De vragen bleven maar komen. Sommige kinderen wilden zelf ook iets vertellen dat ze hadden gezien of gehoord.

Langere pauzes
Als laatste had ik een korte opdracht. Schrijf twee dingen op: wat vind je het allerlekkerste om te eten en wat zou je op school kunnen doen om gezonder te leven?
Van de 25 kinderen noemde maar liefst acht (Turkse) pizza als favoriete eten. Verder waren spaghetti en loempia’s erg geliefd. Favour is gek op spareribs en Youssef houdt van watermeloen. Meleny is dol op frikandel en Melisa eet het liefst kippenpootjes.

Als idee om gezonder te leven op school, hadden de meeste toch wel de ideale oplossing bedacht: langere pauzes! Maar ook een fruitdag (die de school af en toe al heeft) of extra sportdag waren populair. Verder vonden veel kinderen het een goed idee om vaker te gymen, en opperde iemand zelfs het idee om alle ongezonde dingen af te schaffen.

De kinderen vonden dat ze best veel hadden geleerd in de anderhalf uur en ik natuurlijk ook: nu weet ik weer een beetje beter hoe kinderen denken over gezond leven, wat ze er al van weten en hoe je er meer aandacht aan zou kunnen besteden. Ik vond het superleuk om te doen, op naar de volgende school!

 

gezonde boterham

Posted in: Bewegen, Gezond leven

Leave a Comment (0) ↓