Blog

Alledaags voedsel als superfood, deel 2

superfoodOmdat we worden overspoeld met berichten dat we vooral veel exotische zaden en vruchten moeten eten, of dure vitaminepreparaten moeten slikken, wil ik benadrukken dat ook alledaagse, betaalbare producten bijzonder gezond kunnen zijn.

1     Walnoot: Alle noten zijn heel erg gezond, maar als je ze allemaal met elkaar vergelijkt, spant de walnoot de kroon. Hij bevat vitamine B6, E, omega-3 vetten, magnesium, eiwitten, vezels, calcium, antioxidanten en arginine, dat de bloeddruk verlaagt. Eet noten het liefst ongezouten en ongebrand.

2     Artisjok: Deze groente bevat vitamine B, C, K, magnesium, kalium, foliumzuur, koper, ijzer en bijzonder veel vezels. Verder zitten er antioxidanten in. Hij is goed voor de spijsvertering en de vetvertering en verlaagt de ‘slechte’ cholesterol. Zowel de harten als de blaadjes zijn supergezond, zelfs uit blik.

3      Havermout: Deze bekende oer-Hollandse graansoort is aan een ware comeback bezig. En niet voor niets. Hij bevat vitamine B1 en B11, calcium, kalium, fosfor, magnesium, silicium, ijzer en zink. Verder zit er redelijk wat eiwit in en veel goede vezels. Belangrijk voordeel: havermout laat de bloedsuikerspiegel veel minder snel stijgen dan andere graansoorten. Lekker als pap met rozijnen en kaneel.

4      Kokosolie: Het is om diverse redenen erg belangrijk om voldoende vetten binnen te krijgen. Maar dan natuurlijk wel de gezonde vetten. Vroeger betekende dat onverzadigde vetten, maar inmiddels is bekend dat sommige verzadigde vetten ook gezond zijn, zoals kokosvet. Het voordeel van deze vetsoort is dat je hem ook op zeer hoge temperatuur kunt gebruiken, dus ideaal om mee te wokken. Kies wel de meest pure (extra vierge) vorm.

5      Zoete aardappel: Misschien niet voor iedereen voor de hand liggend, maar toch gewoon in de supermarkt verkrijgbaar en veel gezonder dan onze vertrouwde witte aardappel. De oranje versie bevat bètacaroteen, antioxidant en stoffen die ontstekingen tegengaan. Ze zitten vol vezels en vitamine C en E.  Ze laten de bloedsuikerspiegel bovendien veel minder snel stijgen dan de gewone aardappel. Ook prima geschikt voor stamppotten.

6      Groene thee:  Het is inmiddels wel bekend dat groene thee supergezond is. Het is een sterke antioxidant en werkt gunstig op de spijsvertering. Met een schijfje citroen erin doet de thee nog beter zijn werking. Laat hem minimaal 5 minuten trekken in gekookt maar afgekoeld water, dan smaakt de thee minder bitter. Witte thee schijnt trouwens zeker net zo gezond te zijn en heeft een mildere smaak.

7      Avocado: Dit is een echte powerfood. Misschien niet zo alledaags voor iedereen, maar over het algemeen wel goed verkrijgbaar. Op de markt en bij de Turkse of Marokkaanse winkel een stuk goedkoper dan in de supermarkt. Bevat vitamine B, C, D, E en K. Verder Q10, zink, koper, kalium  fosfor, omega 9 vetzuren, glutamine en tyrosine. Eet hem rijp en rauw, met wat citroensap erover.

8      Bonen: Of het nu kidneybonen, zwarte bonen, kikkererwten, doperwten, linzen of tuinbonen zijn: er zit vast wel een tussen die je lekker vindt, en ze zijn allemaal supergezond! Vol vezels, eiwitten, antioxidanten (vooral de donkere), calcium, ijzer en vitamine B. Bovendien voorkomen ze suikerpieken, dus vervang pasta, rijst of aardappelen regelmatig door een van deze bonen. Ook prima uit pot, blik of de diepvries, maar let wel op eventueel toegevoegd zout.

9      Mango: Een zeer gezonde vrucht. In de supermarkt vaak duur, dus koop hem vooral in het goede seizoen. Bevat vitamine A, C, E en B6. Ook zit er calcium, ijzer en selenium in. Deze combinatie is heel mooi, want dankzij de vitamine C wordt ijzer beter opgenomen in je lichaam. Verder bevatten mango’s veel vezels en stoffen die de vorming van kanker tegengaan. Ook verlagen ze de bloeddruk, zo bleek uit recent onderzoek.

10   Chocola: Dit is je vast niet ontgaan, want het is natuurlijk leuk nieuws: chocola is gezond! Voor de liefhebbers van witte en melkchocola wat minder leuk, want helaas: die zijn dus niet gezond. Er moet namelijk minimaal 70 procent cacao in de chocola zitten. Ook als je er niet gek op bent, kun je wennen aan de smaak als je het langzaam opbouwt. In chocola zitten veel vitamines, magnesium, antioxidanten en gezonde vetten. Het werkt bloeddrukverlagend en heeft een beschermende werking tegen kanker en hart- en vaatziekten.

Variatie
Overigens blijft het bij sommige van die actieve stoffen (zoals antioxidanten) lastig om waterdicht wetenschappelijk aan te tonen dat ze daadwerkelijk die heilzame werking hebben. Daarom zul je ook altijd verschillende meningen blijven horen, ook van de experts. Mijn uitgangspunt is: eet zoveel mogelijk pure producten, die dicht bij de natuur staan. Hoe meer toevoegingen en hoe meer bewerkt, des te minder gezond.
Zorg daarnaast voor veel variatie. Elke dag een aantal verschillende soorten groenten en fruit, varieer met je granen (wel altijd volkoren), wissel vlees af met vis en vegetarisch, en drink vooral water en (groen of witte) thee. Wees verder matig. Eet niet al te grote hoeveelheden, eet rustig en met aandacht voor wat je eet. Bedenk wat gezonde etenswaren voor positieve uitwerking hebben op je lichaam (en je geest) en welke schade ongezonde producten (suiker, zout, transvetten) aanrichten.

Als je op die manier met eten omgaat, ben je al voor 80 procent op de goede weg.

De eerste top 10 alledaagse superfoods vind je hier.

Posted in: Gezond leven, Recepten

Leave a Comment (0) ↓