ABC van jouw lijf

boomklimmen  kleinA = afvallen
Afvallen is niet nodig als je nog een kind bent. Je bent in de groei en hebt veel goede voedingsstoffen nodig. Als je te weinig eet, dan groei je niet goed. Als je goed en gezond gaat eten, kom je vanzelf op een gezond gewicht.

B = bewegen
Bewegen is net zo belangrijk als gezond eten. Elke dag zeker een uur. Sporten is leuk, maar hoeft niet. Lekker spelen, klimmen of wandelen is ook prima!

C = vitamine
Vitamine C is belangrijk, maar eigenlijk heb je alle vitamines nodig. Eet je volgens de Schijf van Vijf? Dan krijg je van alles voldoende binnen en hoef je meestal geen extra pillen te slikken.

D = dik
Dik zijn is voor niemand leuk. Het is niet alleen ongezond voor je lijf, maar je zit vaak ook minder lekker in je vel.

E = eten
Eten is – naast drinken en slapen – de belangrijkste voorwaarde om te leven. Dus eten is niet alleen maar lekker. Probeer altijd bewust te eten en nooit zomaar iets in je mond te stoppen. Gezond eten zit vol met goede stoffen voor je lijf. Dus weet wat je eet!

F = fruit
Zoete aardbeien, frisse kiwi’s, sappige appels, zachte bananen. Fruit is er in alle soorten en maten, er zit altijd wel iets bij dat je lekker vindt. Eet er dus minimaal twee per dag.

fruit

G = groente
De ene keer een frisse salade, dan weer groentesoep of een lekkere wokmaaltijd. Elke dag iets anders. Groenten zijn heerlijk!

H = hersens
Meestal denken we aan ons lijf als het gaat om gezond eten, maar vergeet vooral je hersens niet. Om goed te kunnen denken en leren en onthouden hebben je hersens goed eten nodig. En weet je wat heel slecht is voor je hersens? Suiker. Jammer, maar helaas….

I = immuunsysteem
Dat is een moeilijk woord voor je afweersysteem. Dus de manier waarop je lichaam zich beschermt tegen slechte stoffen van buitenaf. Hoe gezonder je leeft, hoe beter je immuunsysteem. De kans dat je dan ziek wordt, is klein.

J = jojo
Het is een bekend woord: het jojo-effect. Steeds maar weer lijnen, afvallen en weer aankomen. Lijnen, afvallen en weer aankomen. En intussen word je steeds zwaarder. Hoe dat komt? Omdat je lichaam extra zuinig doet met het weinige voedsel dat het krijgt en omdat je een dieet niet je hele leven volhoudt. Stop met lijnen, en zorg voor een gezond eet- en beweegpatroon. Elke dag, de rest van de leven.

kinderen koken  kleinK = koken
Koken kost tijd en moeite. Maar het heeft veel voordelen, want alles is lekker vers! Dus help eens gezellig mee in de keuken. En natuurlijk eet je daarna samen aan tafel, wel zo leuk.

L = lekker
Een uurtje in de zon liggen is heerlijk en gezond, een boswandeling met de fluitende vogels, een bruine boterham met kaas, een zoete smoothie met vers fruit. Wie zei er dat gezond niet lekker is?

M = moeten
Bij gezond eten denk je al snel aan het woord moeten. Ik ‘moet’ meer groenten eten, ik ‘moet’ meer bewegen. Geen wonder dat we het zo vervelend vinden. Maar probeer het woord eens te vervangen door ‘willen’ en kijk wat er dan gebeurt. Voelt toch heel anders?

N = noten
De oermens wist het al: noten zijn vreselijk gezond. Nee, geen borrelnootjes helaas, en ook pinda’s zijn niet het beste voorbeeld, maar walnoten, amandelen, cashew, pistache en macadamia zitten barstensvol vitamines, mineralen en vezels.

ontbijt kleinO = ontbijt
Ze noemen het niet voor niets de belangrijkste maaltijd van de dag. Het geeft je energie, je kunt beter leren op school en je gaat minder snel snoepen. Het is bewezen: mensen die goed ontbijten hebben minder kans om dik te worden.

P = puur
Probeer zo puur mogelijk te eten. Wat vind je zo in de natuur en waar zijn de minste onnatuurlijke stoffen aan toegevoegd? Zoek ook de natuur eens wat vaker op. Snuif de frisse lucht op in het bos, waai eens lekker uit op het strand of in de duinen. Geniet van de vogels en de bloemen die je ziet. Daar word je blij van!

Q = quinoa
Quinoa? Had je daar wel eens van gehoord? En toch wordt het steeds meer gegeten. Ze noemen het ook wel een oergraan. Het is supergezond en je kunt het eten in plaats van rijst of couscous. Ook in een salade smaakt het lekker.

R = rennen
Hardlopen, je wordt er al moe van als je ernaar kijkt. Is dat niets voor jou? Geen probleem, lekker buiten spelen of fietsen is ook heel erg gezond! Doe het wel minimaal een uur per dag om lekker fit te worden en een paar keer per week.

S = suiker
Het klinkt misschien overdreven, maar suiker is heel slecht voor je. Waarom? Omdat er helemaal geen gezonde stoffen in zitten, maar je wordt er wel dik van. Als je vaak suiker (of snoep) eet, heb je meer kans op diabetes. Het is ook nog eens slecht voor je tanden.

tanden kindT = tanden
Net als met je lijf, is het slim om zuinig te zijn op je tanden. Met een beetje geluk kun je er dan je hele leven mee doen. Twee keer per dag poetsen, veel groenten en volkoren granen en zo min mogelijk tussendoortjes. Drink ook niet de hele dag door frisdrank of vruchtensap.

U = uitdagen
Gezond leven kan soms lastig zijn. Maak er dus een spelletje van! Met je vader, moeder, broertjes of zusjes, of met wat vrienden en vriendinnen. Daag elkaar uit! Beweeg jij elke dag een uur? Hou jij het vol om een week niet te snoepen? Verzin een leuke uitdaging en maak er een spel van!

V = volkoren
Een makkelijke manier om gezonder te gaan leven is om alleen nog maar volkoren te eten: brood, zilvervliesrijst, volkoren pasta. Het is misschien even wennen, maar als je een maal gewend bent wil je niet anders. Het vult veel beter, heeft meer smaak en je weet dat je goed bezig bent!

W = wennen
Wennen aan nieuwe dingen eten, meer bewegen, minder snoepen… Dat valt vaak nog niet mee, want je ziet overal lekkere dingen om je heen. Soms moet je gewoon even sterk zijn.

Y = yoghurt
Als je in de groei bent, heb je genoeg calcium nodig voor sterke botten. Dat hoeft geen melk te zijn, je ook kwark of yoghurt eten. Daar zitten ook nog eens goede bacteriën in.

zonZ = zon
Door alle verhalen over huidkanker vergeet je soms bijna dat de zon ook hartstikke gezond is. Het woord zegt het eigenlijk al. Dagen achter elkaar in de volle zon is niet goed en je moet je altijd goed insmeren. Maar regelmatig een uur in de zon maakt je sterker en je wordt er ook nog eens vrolijk van!