Blog

8 tips voor de boodschappen

groentemand  kleinGezonde voeding begint al bij de boodschappen. Een paar dingen kunnen je helpen om verstandiger beslissingen te nemen. Hier volgen 8 tips.

1. Het is handig om altijd van tevoren een boodschappenlijstje te maken. Het scheelt veel tijd (en vaak ook geld) als je voor een paar dagen eten in huis haalt en als je dus vooraf bedenkt wat je de komende dagen gaat eten. Je komt zo ook minder snel in de verleiding om ongezonde dingen te gaan kopen.

2. Variatie is het toverwoord, dus als je bijvoorbeeld een dag rijst met groenten eet, een dag iets met bonen, de derde dag iets met pasta en de vierde dag iets met aardappelen, dan kun je de rest eenvoudig invullen. Haal meerdere soorten groenten, zoals paprika, wortels, peulen, prei, uien, tomaten en courgette. Die kun je best een paar dagen bewaren op een koele, donkere plek. Eventueel haal je nog wat diepvriesgroenten (bv doperwten en spinazie), die bevatten vrijwel net zoveel vitamines als verse groenten. Varieer ook met wat je erbij eet: een paar keer per week een stukje vlees, twee keer vis (mag ook diepvries) en probeer ook eens vegetarisch. Quorn en tahoe zijn supergezond!

3. Koop het liefst groenten van het seizoen, die bevatten meer vitamines en het scheelt veel geld.
Budget: ga naar de markt om groenten en fruit in te slaan. Of kijk eens bij een Turkse of Marokkaanse winkel.  Zij hebben heerlijke dingen en vaak een stuk goedkoper dan de supermarkt.

4. Koop zo min mogelijk ongezonde dingen zoals snoep, koekjes, chips en frisdrank. Als je het in huis hebt, is de kans erg groot dat je het ook gaat opeten. Natuurlijk mag je kind af en toe iets lekkers. Probeer eens wat popcorn, een rijstwafel, een haverkoek, wat noten of gedroogd fruit!

5. Ga niet met honger boodschappen doen. Dan kom je natuurlijk snel in de verleiding om ongezonde dingen te kopen. Datzelfde geldt voor je kind: als hij of zij altijd gaat zeuren om ongezonde dingen en je kunt daar moeilijk ‘nee’ tegen zeggen? Dan kun je hem maar beter thuis laten.

6. Koop het liefst producten zonder toevoegingen. In kant-en-klaar maaltijden zit vaak veel zout, vet, ongezonde smaakversterkers en zelfs suiker. Je kunt beter zelf een beetje kruiden en specerijen toevoegen, dan weet je tenminste precies wat je eet. En kruiden zijn heel erg gezond!

7. Koop fruit in plaats van vruchtensap. Vruchtensap heeft de naam gezond te zijn, maar dat is absoluut niet zo. Alle gezonde vezels en veel van de vitamines zijn verloren gegaan en alleen alle suiker is overgebleven. Je drinkt er bovendien veel meer van dan die ene appel of sinaasappel die je anders zou eten. En meer dan twee stuks fruit per dag is echt niet nodig.

8. Koop geen frisdrank met suiker. Het is inmiddels bekend dat overgewicht voor een heel groot deel komt door de suiker in onder meer frisdrank. Er zit veel meer suiker in dan je denkt en dat is erg ongezond. Water is lekker en de beste dorstlesser, maar ook kruidenthee is prima! Witte thee heeft een milde smaak en is super goed voor je.

kruidenthee

door Rebecca Rijnders

Posted in: Gezond leven, Recepten

Leave a Comment (0) ↓